In deze handleiding zal ik kort beschrijven hoe je een Z-Wave device include in je Domoticz installatie.
Ik ga er van uit dat je al een USB Stick heb geïnstalleerd in Domoticz, mocht dat niet het geval zijn volg dan deze handleiding eerst.
We beginnen bij het Z-Wave paneel van Domoticz:

Ga naar > Node beheer > Sensor opnemen

Daarna zal je deze popup zien:

Om een device te includen moet je de instructies van de fabrikant opvolgen. In de meeste gevallen zal dit betreffen dat je een knopje moet indrukken. Bij de ene fabrikant zal het zijn: 2 sec inhouden, bij een andere 3 maal snel achter elkaar. Lees hiervoor dus de handleiding van het product dat je wilt includen.
Ik gebruik voor deze handleiding een Fibaro Motion Sensor. Daarbij moet je 3 maal snel achter elkaar op de include knop drukken.
Als dit goed gaat krijg je onderstaand te zien:

Nu is je device geïnclude en zal je onderstaand scherm te zien krijgen:

Daarna kan je je device een naam geven en instellingen veranderen. Let op, wanneer je instellingen van een batterij gevoede Z-Wave device veranderd, kan het even duren voordat de instellingen doorgevoerd zijn in je device.

Daarna gaan we naar > Instellingen > Apparaten

Als je op die pagina komt druk je op ongebruikt en dan zal je ongeveer onderstaand scherm te zien krijgen.
Het kan even duren voordat alle sensoren beschikbaar komen dit vanwege instellingen van het betreffende Z-Wave device.

In dit voorbeeld maak ik nog steeds gebruik van de Fibaro Motion Sensor.
Zoals je ziet zijn de bovenste 4 apparaten van de Vision Z-Wave Stick, deze moeten nu toegevoegd worden aan je Domoticz systeem.
ID: 00000600 is Beweging Sensor
ID: 0601 is Temperatuur Sensor
ID: 0000603 is LUX Sensor
ID: 00000628 is Temper Sensor
Nu druk je op het groene bolletje met de witte pijl achter 00000600 en dan kan je deze de gewenste naam geven

Dit kan je met alle apparaten doen van de Motion Sensor.
Als je nu naar de tabblad schakelaars gaat zul je 2 apparaten zien

Tabblad Temperatuur

Tabblad Overige

Door op het sterretje te drukken link naast log zul je de apparaten op je dashboard plaatsen.

De volgorde op je dashboard kan je veranderen door simpel de panelen te slepen naar de gewenste locatie.
Gefeliciteerd, je hebt nu je eerste Z-Wave Device toegevoegd aan je Domoticz systeem.
Deze handleiding is gemaakt door: